"Niesiemy pomoc - dajemy zdrowie"

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy przy ul. Iwaszkiewicza 5, tel./fax. 76 72 11 000

Dieta chroniąca przed przeziębieniami


Jesienno – zimowe zmiany pogody sprzyjają szerzeniu się zakażeń bakteryjnych i wirusowych. Jeżeli odporność organizmu jest osłabiona to zakażenia te mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Zakażenia bakteryjne i wirusowe rozprzestrzeniają się drogą kropelkową. Zarażona osoba wydala z kaszlem i kichaniem drobne kropelki śluzu, zawierające drobnoustroje.
Jeżeli osoba zdrowa oddycha powietrzem zawierającym „zakażone kropelki” to istnieje duże ryzyko zachorowania, chyba  że nasz system odpornościowy jest dostatecznie sprawny, aby zwalczyć drobnoustroje.
Odporność to mechanizmy, jakimi broni się organizm przed drobnoustrojami.
Mechanizmy te mogą być osłabione w przypadku niedożywienia i braku witamin, zwłaszcza witamin A, C, E oraz pierwiastków śladowych , głównie magnezu, selenu, cynku.
W okresie jesienno – zimowym należy wzbogacić dietę właśnie o te pierwiastki. Przestrzeganie diety bogatej w wyżej wymienione witaminy i pierwiastki śladowe dotyczy wszystkich, ale szczególnie ważne jest w przypadku dzieci, młodzieży, osób starszych oraz nałogowych palaczy, rekonwalescentów po operacjach, w przypadkach niektórych chorób jak cukrzyca i nowotwory.
Najbogatszymi źródłami  witaminy A  są :
morele
brzoskwinie,
marchew,
melony,
dynia,
szpinak,
tłuszcze rybie,
wątroba,
masło i śmietana,
jaja
sery.

Źródło witaminy C to :
owoce róży,
aronia,
czarna porzeczka,
truskawki,
cytryny,
pomarańcze,
grejpfruty,
chrzan,
natka pietruszki,
rzeżucha,
zielony koperek,
brukselka,
kalafiory.

Pamiętajmy witamina C łatwo ulega zniszczeniu podczas gotowania.
Zalecana porcja witaminy C dla dorosłego człowieka wynosi 60 mg dziennie. Osoby  palące 20 papierosów dziennie powinny otrzymywać 25 % więcej  witaminy C niż osoby niepalące.
Należy  pamiętać, że palenie papierosów osłabia nasz układ odpornościowy.

Najbogatszym źródłem witaminy E są :
olej kukurydziany,
olej z pestek winogron,
olej rzepakowy,
oliwa z oliwek,
nasiona pszenicy,
soja,
tofu,
awokado,
orzechy, migdały
warzywa o ciemnozielonych liściach
oraz ziarna np. słonecznika, dyni.

Źródłem cynku są:
ryby, ostrygi, kalmary,
nasiona dyni i słonecznika,
otręby pszenne,
cebula,
czosnek,
fasola,
kiełki,
drożdże,
grzyby,
wątroba,
herbata.

 Najwięcej magnezu znajduje się w :
kakao,
czekoladzie,
soi,
otrębach i ziarnach zbóż,
orzeszkach ziemnych,
kaszy gryczanej,
fasoli,
płatkach owsianych,
grochu,
kukurydzy.

Dobrym źródłem selenu są :
produkty morskie – ryby, kraby, krewetki,
nerki wołowe, wieprzowe i cielęce,
pieczywo razowe,
drożdże,
kiełki pszenicy,
otręby pszenne,
ziarna kukurydzy,
pomidory,
grzyby,
czosnek.
Naszą odporność wzmocnić możemy pijąc herbatki ziołowe z żeńszenia, jemioły, arcydzięgla, ogórecznika oraz wiesiołka.
Odczyny odpornościowe ustroju pobudzają oprócz wymienionych witamin i minerałów
drożdże (w ściankach drożdży piekarskich znajduje się glukan - wielocukier silnie stymulujący komórki immunologiczne) oraz mleczne napoje fermentowane (jogurty , zawierające bakterie kwasu mlekowego tzw. probiotyki.
Jogurty chronią przed osteoporozą i wzmacniają organizm, warto więc włączyć je do diety przed sezonem na infekcje. Jogurt to dobre źródło wapnia, pierwiastka, który  buduje kości. Aby zapewnić sobie zalecaną dawkę tego minerału, należy wypić półlitrowe opakowanie jogurtu dziennie. Oprócz tego napój ten dostarcza nam dobroczynnych bakterii kwasu mlekowego, które zasiedlają przewód pokarmowy. Wapń z jogurtu chroni przed osteoporozą, dba o pracę mięśni i układu nerwowego, Ułatwia odchudzanie, bo wpływa korzystnie na przemianę materii oraz trawienie.
Z kolei znajdujące się w jogurcie bakterie kwasu mlekowego to nasza tarcza przed drobnoustrojami chorobotwórczymi, która chroni nas przed infekcjami.
Jeżeli chcesz dbać o linię, kupując wybieraj jogurty naturalne, bez dodatku cukru
i owoców, bo zawierają najmniej kalorii. Możesz zdecydować się na bardziej wyspecjalizowane produkty, czyli jogurty, które wzmacniają odporność (np. . Actimel, Jogobella  L. casei), ułatwiają wypróżnianie ( Activia ) albo chronią serce, bo zawierają sterole lub stanole roślinne obniżające pozom „złego„ cholesterolu LDL (np. Danacol, Benecol).
Obok prawidłowej diety w okresie jesienno – zimowym zalecany jest  ruch na świeżym powietrzu.

opracowała Zdzisława  Wiśniewska

źródła  - na podstawie artykułu „Bądźmy zdrowi” Profesora Paulina Moszczyńskiego
                z Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia  w Krakowie

Zakłady diagnostyczno-terapeutyczne znajdujące się na terenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy


Zakład radioterapii Stacja dializ Centrum
krwiodawstwa
Zakład
endoskopii
Zakład
diagnostyki
obrazowej
Zakład
rehabilitacji
Apteka
ogólnodostępna
Sklep Medyczny
dolnośląskie centrum onkologii

avitum-logo

  radimed logo starmedica  logo reh med logo maxfarm emag