"Niesiemy pomoc - dajemy zdrowie"

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy przy ul. Iwaszkiewicza 5, tel./fax. 76 72 11 000

Woda - codzienny łyk zdrowia


Ciało człowieka w 70 %  składa się z wody. Potrzebuje jej, by w organizmie wszystko funkcjonowało bez zakłóceń.
Jednak wodę tracimy z wiekiem, każdego dnia, bo zużywamy średnio dwa – trzy litry na dobę. Jeżeli nie uzupełnimy tych braków, zaczynają się kłopoty –  tzw. odwodnienie.
Jego skutkiem jest zaburzenie podstawowych funkcji życiowych, między innymi oddychania, przyswajania składników odżywczych oraz wydalania zbędnych produktów przemiany materii.
Braki wody dają o sobie znać bardzo późno, gdy czujemy pragnienie,
wysuszają się usta, czujemy się zmęczeni i rozdrażnieni – to znak, że doszło do odwodnienia.
Aby do niego nie dopuścić, należy pamiętać o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów każdego dnia.

Codziennie wypijana woda ustrzeże przed odwodnieniem, ale może też pomóc przy problemach ze zdrowiem. Warto jednak wiedzieć jaką wybrać.
Jeżeli cierpisz na nadciśnienie to powinieneś pić wody z niską zawartością sodu –
ponieważ sód  podnosi ciśnienie. Woda ta nie może zawierać więcej niż 20 mg / litr tego pierwiastka. Informacje te zawarte są na etykiecie butelki.
Kobiety po menopauzie oraz osoby starsze powinny uzupełniać wapń i magnez. Te minerały pozwalają utrzymać dobrą kondycję i sprawność, zmniejszają ryzyko wystąpienia osteoporozy, cukrzycy i problemów hormonalnych. Wody z odpowiednią ilością magnezu wspierają nas w walce ze stresem, chronią przed przybieraniem na wadze jesienią  i zimą, są również strażnikiem serca ponieważ zmniejszają ryzyko zawału. Wapń zawarty w wodzie chroni przed nadwagą, dodatkowo wzmacnia zęby
i zabezpiecza je przed próchnicą.
Należy więc szukać wody, która zawiera nie mniej niż 150 mg / l wapnia oraz co najmniej 50 mg / l magnezu.
Osoby mające problemy z trawieniem powinny próbować popijać wody zawierające powyżej 600 mg wodorowęglanów. Wodorowęglany sprawdzają się również u osób mających skłonności do kamieni nerkowych mogą również obniżyć poziom cukru we krwi.
Latem, w czasie upałów chętnie pijemy dużo wody, ale warto pamiętać o niej również jesienią  i zimą.
W przegrzanych mieszkaniach i biurach  powietrze jest bardzo suche, więc jeśli nie nawilżymy się od środka, zaczniemy chorować.
Jesienią i zimą ciepła odzież oraz przebywanie w pomieszczeniach z centralnym ogrzewaniem sprawiają, że nasz organizm potrzebuje większego nawilżania. Wbrew pozorom w tym okresie nasza skóra mocno się wysusza i nie wystarczy jej nawilżenie odpowiednimi kosmetykami. Potrzebują one wsparcia  od wewnątrz. Cierpią również śluzówki w nosie i gardle. Gdy nie dostaną odpowiedniej porcji wody , staną się bezbronne w walce z drobnoustrojami chorobotwórczymi.
Wirusy i bakterie mogą więc łatwo pokonywać pierwsze bariery i stać się przyczyną nawracających sezonowych infekcji.

Osoby dorosłe powinny wypijać około 2 litrów płynów na dobę. Łącznie z wodą zawartą
w żywności czyli w zupach, owocach, sokach - bilans ma się zamknąć w 3 do 3, 3 litra dziennie.
Aby organizm funkcjonował prawidłowo, należy pamiętać o piciu przez cały dzień, a nie dopiero wtedy, gdy czujesz się spragniony. Wodę należy popijać małymi łyczkami.

opracowała Zdzisława  Wiśniewska

Zakłady diagnostyczno-terapeutyczne znajdujące się na terenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy


Zakład radioterapii Stacja dializ Centrum
krwiodawstwa
Zakład
endoskopii
Zakład
diagnostyki
obrazowej
Zakład
rehabilitacji
Apteka
ogólnodostępna
Sklep Medyczny
dolnośląskie centrum onkologii

avitum-logo

  radimed logo starmedica  logo reh med logo maxfarm emag