"Niesiemy pomoc - dajemy zdrowie"

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy przy ul. Iwaszkiewicza 5, tel./fax. 76 72 11 000

Węglowodany


WĘGLOWODANY - GŁÓWNE ŹRÓDŁO ENERGII

Podstawowym źródłem energii są produkty węglowodanowe, które w piramidzie zdrowia zajmują dolny szereg.Najkorzystniej jest spożywać 5 posiłków dzienne.
Każdy posiłek zdrowego człowieka powinien być skomponowany z pieczywa, mąk, płatków zbożowych, makaronów, ryżu i kasz. Dobierając te produkty kierujmy się zasadą, że im mniej są one przetworzone, tym lepiej dla naszego zdrowia. Kupując pieczywo wybierajmy chleb ciemny (z mąk pełnoziarnistych). Unikajmy białych bułeczek, w których zawarte są duże ilości spulchniaczy. Z punktu widzenia prawidłowego żywienia nie jest to obojętne, bo produkt, który jest źródłem energii powinien dostarczać niezbędnych składników odżywczych takich jak witaminy i błonnik pokarmowy, czego w pieczywie białym nie znajdziemy zbyt dużo.
Jasną mąkę, z której wypiekane są bułki i ciasta produkuje się z wewnętrznej części ziarna. Razowa mąka zawiera wszystkie elementy ziarna, łącznie z zarodkiem i okrywą nasienną, w której znajduje się wiele cennych składników. Dlatego pieczywo ciemne jest bardziej wartościowe od jasnego, pod warunkiem że kolor swój zawdzięcza mące razowej a nie np. karmelowi, który jest wyłącznie substancją barwiącą. Chleb pełnoziarnisty możemy kupować również z mąki jasnej,z dodatkiem otrąb lub różnego rodzaju ziaren słonecznika, dyni czy siemienia lnianego.
    Pieczywo ciemne nie jest mniej kaloryczne, ale dostarcza błonnika pokarmowego, większej ilości składników odżywczych takich jak: białko, witaminy z grupy B i E oraz składniki mineralne: magnez, żelazo, mangan.
 
chleb

Węglowodany, jako główne źródło energii, powinniśmy regularnie sobie dostarczać w pożywieniu, właśnie z uwagi na cenną dla zdrowia zawartość, w tym pierwiastki śladowe,których nasz organizm nie potrafi sam wyprodukować, a które są niezbędne dla przemiany materii.
    Zachować należy szczególną ostrożność w obchodzeniu się z artykułami żywnościowymi zawierającymi znaczne ilości cukru. Nie należy zajadać się cukrem rafinowanym, miodem i produktami z białej mąki: pieczywem tostowym, bagietkami, bułeczkami maślanymi itp. Wszystkie te produkty zawierają wprawdzie wiele cennych węglowodanów - a także kalorii, jednakże nieporównywalnie mniej innych substancji jak: witamin i składników mineralnych.
    Bogate w węglowodany - równocześnie w tłuszcze - są rozmaite nasiona, ziarna i orzechy. Nie powinno ich wprawdzie zabraknąć w każdej diecie zdrowego człowieka, lecz z powodu bardzo wysokiej zawartości tłuszczu produkty te należy spożywać z dużym umiarem.Dostawcami węglowodanów są także owoce i warzywa. Jedzmy zatem sałatki, surówki i ziemniaki .

Pamiętać należy zatem aby:
  • jeść trzy lub więcej porcji warzyw w postaci surowej lub krótko gotowanych,
  • jeść trzy lub więcej porcji świeżych owoców ok. 300g /dziennie),
  • jeść cztery lub więcej porcji zbóż w postaci płatków, pieczywa ciemnego, makaronu itp.
  • rozcieńczać soki owocowe wodą, a owoce suszone jeść rzadko lub w małych ilościach
  • unikać cukru w postaci: ciast, kremów i słodyczy,
Węglowodany spożywane w nadmiarze szczególnie sacharoza (cukier i słodycze), są przekształcane w tłuszcze i w tej postaci odkładają się w organizmie człowieka prowadząc do otyłości.

Źródło:
"Żyjmy w zdrowiu czyli nowa piramida żywienia "M.Kozłowska-Wojciechowska "Smak zdrowia" P.Holford

Opracowała:
starsza dietetyczka Iwona Koczan

Konsultacja:
kierownik sekcji żywienia Zdzisława Wiśniewska

Zakłady diagnostyczno-terapeutyczne znajdujące się na terenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy


Zakład radioterapii Stacja dializ Centrum
krwiodawstwa
Zakład
endoskopii
Zakład
diagnostyki
obrazowej
Zakład
rehabilitacji
Apteka
ogólnodostępna
Sklep Medyczny
dolnośląskie centrum onkologii

avitum-logo

  radimed logo starmedica  logo reh med logo maxfarm emag