"Niesiemy pomoc - dajemy zdrowie"

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy przy ul. Iwaszkiewicza 5, tel./fax. 76 72 11 000

Warzywa i owoce


Rola warzyw i owoców w zdrowym odżywianiu

    Drugi i trzeci szczebel piramidy uwidaczniają, w ciągu dnia powinniśmy zjadać cztery porcje warzyw i trzy owoców. Ten szczebel piramidy pokazuje warzywa, które powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie. Każdy może dowolnie wybrać swoje ulubione i preferowane warzywa, ale w takich ilościach, aby każdego dnia zjeść nie mniej niż cztery porcje. Warzywa w odróżnieniu od owoców , są mniej kaloryczne, dostarczają mniej cukrów, a jednocześnie więcej białka roślinnego. Warzywa podobnie jak owoce, stanowią główne źródło witamin i składników mineralnych, głównie potasu, magnezu i minimalnych ilości sodu, co jest korzystne w profilaktyce wielu chorób np. nadciśnienia tętniczego.

    Warzywa i owoce to również źródło błonnika pokarmowego, czyli pektyn, które odgrywają istotną rolę w regulowaniu przemian tłuszczowych i glukozy we krwi. Bardzo dobrym źródłem błonnika są wszelkie owoce suszone, które są jednak bardzo kaloryczne.

     Świeże owoce oraz soki z nich przyrządzone , spożywane w trzech porcjach w ciągu dnia, pokrywają dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Najważniejszym jej źródłem są: porzeczki, pomarańcze, cytryny, grejpfruty, mandarynki, kiwi, truskawki, maliny, mango i inne. Owoce o pomarańczowym lub ciemnożółtym miąższu, takie jak morele, mango i melon, zawdzięczają kolor barwnikowi o nazwie beta-karoten, z którego w organizmie powstaje witamina A. Inne barwniki karotenowe, takie jak likopen, znajdują się w czerwonych owocach i warzywach np. pomidor, a wraz z beta-karotenem przeciwdziałają powstawaniu miażdżycy i nowotworów.

    Wiele opinii krąży wokół mrożonek warzywnych i owocowych. Zarzuca się im, że są mniej wartościowe i mało przydatne w zdrowym odżywianiu. Jest to pogląd nieuzasadniony, chociaż prawdą jest, że surowych warzyw i owoców nic nie zastąpi, to mrożonki mają także istotną wartość odżywczą. Dostarczają tych samych witamin, ale w ilościach zredukowanych od 15 do 30 % w stosunku do surowych, natomiast mają podobną ilość składników mineralnych, a zawartość błonnika pokarmowego jest prawie taka sama jak w produktach świeżych. Zatem w okresie zimowo-wiosennym, gdy dostęp do surowych warzyw i owoców jest ograniczony, uzupełnienie jadłospisu mrożonkami jest dobrym rozwiązaniem.

     Sumując zalecaną wielkość spożycia w obu omawianych szeregach piramidy, można stwierdzić, że należy zjadać codziennie nie mniej niż 300 g warzyw i około 200 g owoców.


Pamiętać należy zatem aby:

1.jeść co najmniej cztery porcje warzyw {nie mniej niż 300g}
2.jeść co najmniej trzy porcje owoców {nie mniej niż 200g}
3.codziennie jeść sałatkę jako główną część jednego z posiłków
4.jeść warzywa i owoce kolorowe, ponieważ w naturalnych barwnikach zawarte są różne korzystne dla nas związki roślinne.
5.świeże produkty kupować często i w niewielkich ilościach. Długie przechowywanie niszczy ich składniki odżywcze.


Opracowała:
Starsza dietetyczka Iwona Koczan

Źródło :
Żyjmy w zdrowiu czyli nowa piramida żywienia M. Kozłowska-Wojciechowska
Smak zdrowia P. Holford

Zakłady diagnostyczno-terapeutyczne znajdujące się na terenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy


Zakład radioterapii Stacja dializ Centrum
krwiodawstwa
Zakład
endoskopii
Zakład
diagnostyki
obrazowej
Zakład
rehabilitacji
Apteka
ogólnodostępna
Sklep Medyczny
dolnośląskie centrum onkologii

avitum-logo

  radimed logo starmedica  logo reh med logo maxfarm emag