Błonnik pokarmowy- regulator trawienia.

    Błonnik w skrócie możemy określić jako substancje pochodzenia roślinnego, które nie są trawione jak i wchłaniane w przewodzie pokarmowym człowieka. Są one jednak niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Błonnik uczestniczy w trawieniu, absorbując wodę, dzięki czemu zwiększa się objętość mas kałowych, stają się one rzadsze i łatwiej przechodzą przez światło jelit. Dlatego też nazywany jest często regulatorem trawienia.
 
Podstawowe właściwości błonnika:
  1. Żywność zawierająca dużo błonnika pokarmowego zapobiega zaparciom i bólom towarzyszącym hemoroidom, ponieważ zwiększa zawartość wody w kale , przez co łatwiej wydalić go z organizmu
  2. Obniża poziom cholesterolu. Dzięki swojej konsystencji wyłapuje i usuwa kwasy żółciowe z jelit. Ponieważ wątroba używa ich do produkcji cholesterolu , zatem gdy zostaną usunięte , obniża się poziom cholesterolu.
  3. Pomaga on w walce z nadwagą. Błonnik pomaga zrzucić zbędne kilogramy, gdyż wchłania wodę, dzięki czemu pęcznieje i wypełnia żołądek , zmniejszając uczucie głodu, a także opóźniając moment w którym pożywienie opuszcza żołądek.
  4. Stabilizuje stężenie glukozy we krwi poprzez opóźnianie przemiany węglowodanów.
  5. Oczyszcza organizm z toksyn i metali ciężkich.
Dodatkowe ważne informacje:
    Duża dawka błonnika może zmniejszyć skuteczność innych leków, np. doustnych środków antykoncepcyjnych i leków zmniejszających stężenie cholesterolu. Powinno zachować się 2 godzinny odstęp między posiłkiem a podaniem lekarstwa. Połykanie dużych ilości tabletek lub kapsułek zawierających błonnik może być niebezpieczne. Po zbyt małym nasyceniu wodą zwiększają one swą objętość i mogą utkwić w gardle lub w jelitach. Rozpuszczalne składniki błonnika mogą ograniczać wchłanianie składników pokarmowych tj. żelazo, cynk i wapń. Błonnik w jelicie grubym wchłania wodę. Jeżeli nie ma wystarczającej ilości wody, stolec będzie twardy i gęsty, może też powodować zaparcia. Aby maksymalizować efekt błonnika i optymalizować eliminację produktów ubocznych przemiany materii, powinno dostarczać się przynajmniej 2 litry wody dziennie. Nagłe dostarczenie organizmowi dużej dawki błonnika może wywołać wzdęcia i bóle brzucha. Dotyczy to zwłaszcza roślin strączkowych. U niektórych osób produkty zawierające dużo błonnika, szczególnie pszenne, mogą podrażnić żołądek
 
Pamiętaj!!!
    Aby dostarczyć prawidłową ilość błonnika spożywaj produkty nie przetworzone - pełnoziarniste, fasolę , orzechy, świeże owoce i warzywa - unikaj produktów oczyszczonych, białych i rozgotowanych.

Źródło :
Zasady odżywiania Patrick Holford
Tabele kalorii-mały poradnik zdrowego odżywiania Claudia Daiber

Opracowała:
starszy dietetyk Anna Jastrzębska