Prawa pacjenta
Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w:
- Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
- ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
Korzystając ze świadczeń zdrowotnych lub zwracając się o ich udzielenie masz prawo do:
ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
• które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej oraz udzielenie z należytą starannością
• które jest udzielone są według przejrzystej, obiektywnej i opartej na kryteriach medycznych procedurze ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń
• które są udzielane natychmiast ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
• do zasięgania opinii innego lekarza lub zwołania konsylium
UZYSKANIA INFORMACJI
• o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowania
• które mogą zostać przekazane także osobom przez Ciebie upoważnionym
WYRAŻENIA ZGODY – za udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych
• którą wyrazisz lub jej odmówisz po uzyskaniu wszelkich niezbędnych informacji o Twoim stanie zdrowia oraz zaproponowanej formy leczenia
• którą w przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko – musisz wyrazić na piśmie
TAJEMNICY
• osoby wykonujące zawód medyczny mają obowiązek zachować w tajemnicy wszelkie związane z Tobą informacje , w tym o Twoim stanie zdrowia, które uzyskały w związku
z wykonywaniem swojego zawodu
ZGŁASZANIA DZIAŁAŃ NIEPOŻĄDANYCH
• produktów leczniczych
POSZANOWANIA INTYMNOŚCI I GODNOŚCI – w szczególności w czasie udzielania Ci świadczeń zdrowotnych, w tym:
• obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych
• wyrażenia zgody na uczestnictwo innych osób przy udzielaniu Ci świadczeń zdrowotnych
• leczenia bólu w zależności od stopnia jego nasilenia
POSZANOWANIA ŻYCIA - prywatnego i rodzinnego, w tym:
• kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
• dodatkowej opieki pielęgnacyjnej – czyli opieki, która nie polega na udzieleniu świadczeń zdrowotnych
DOSTĘPU DO DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
• dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielanych Ci świadczeń zdrowotnych, w tym udostępniania tej dokumentacji również osobie upoważnionej do wglądu, w formie kopii, wydruku lub odpisu za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, na informatycznym nośniku danych
ZGŁOSZENIA SPRZECIWU – wobec opinii albo orzeczenia lekarza
• jeżeli nie zgadasz się z treścią orzeczenia lub opinii, a postępowanie odwoławcze
w odniesieniu do opinii i orzeczeń nie jest uregulowane w odrębnych przepisach prawa, możesz wnieść sprzeciw do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta
• sprzeciw należy wnieść 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o Twoim stanie zdrowia
OPIEKI DUSZPASTERSKIEJ
• w czasie pobytu w szpitalu, w sytuacji pogorszenia się Twojego stanu zdrowia lub zagrożenia życia podmioty lecznicze mają obowiązek umożliwić Ci kontakt z duchownym Twojego wyznania
PRZECHOWYWANIA RZECZY WARTOŚCIOWYCH
• szpital ma obowiązek zapewnić Ci bezpłatnie przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2012 r., poz. 159) Dz.U. z 2012 r., poz. 159
Praktyczny przewodnik po systemie opieki zdrowotnej „Zrozumieć prawa pacjenta” wydany przez Ministerstwo Zdrowia : https://akademia.nfz.gov.pl/podrecznik-zrozumiec-prawa-pacjenta/
Więcej informacji na stronie Rzecznika Praw Pacjenta:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl
tel: (22) 532 - 82 - 50
fax: (22) 506 - 50 - 64
Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 - 190 - 590
(połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna pn. - pt. w godz. 8.00 - 18.00
Więcej o prawach pacjenta też na stronie NFZ: